Hjem via Bohus Len

Hamburgsund tager sig godt ud i turistbrochurerne

 

Kl. 8,10 hiver vi ankeret op og sejler ud i farledet, som svenskerne meget rammende kalder E6. 

Vi fortsætter i vrimlen af norske både ned gennem Bohus Len. 75% af bådene er norske. Men det siger sig selv. Sejlfarvandet er godt, og priserne i butikkerne er for nordmændene mere end gode.

Vi når Hamburgsund. Det er virkelig svært at finde en plads her midt i semestertiden.

Langt om længe lykkes det os at knibe Lady Bird ind på en ny kaj nord for linfærjen, der med korte mellemrum standser køen af både, som sejler gennem sundet.

Loggen viser 18,1 sømil.

Vi vandrer efter proviant i den store ICA og lidt rundt i byen, som vi jo har besøgt adskillige gange.

 

 

Grundsund

Onsdag, den 25. juli

Kl. 8,10 er der allerede 20 grader.

Vi sejler ud fra broen og sydover i de for os kendte farvande. Jeg er kommet her i adskillige år. Når jeg fortæller om området, kommer jeg ofte - måske lidt pralende - til at sige, i Bohus Len behøver jeg ikke at sejle efter søkort.

Kl. 13,15 fortøjer vi i Marinaen i Grundsund. Loggen viser 26,7 sømil.

Så vandrer vi op i den spændende gamle by, som Hanne ikke tidligere har set. Jeg var her jo alene i foråret.

 

Når vi nærmer os Gøteborg, er skærgården fuld af færger og udflugtsbåde

Torsdag, den 26. juli

Vinden er 4 m/s fra vest, og vi starter kl. 6,50. Vi følger det trafikerede farled sydover, forbi indsejlingen til Gøteborg og Götaelven.

Lidt mod syd drejer vi bagbord ind i den kendte ankerbugt lidt syd for Styrsø. Her er der flere Kryssar Klubben-bøjer, men alle er naturligvis optaget. Vi sejler helt ind i bunden bag en lille ø. Der er lavvande, og kølen rører klippen undervejs.

Kl. 14,55 viser loggen 43,5 sømil.

Så nyder vi det dejlige vejr resten af dagen.

Fredag, den 27. juli

Kl. 5,15 er der 18 grader og stort set vindstille. Jeg hiver ankeret op og stævner ud i Kattegat. 

Hanne sover fortsat videre i agterkøjen som hun plejer, når vi tager de lange stræk med tidlig start.

Jeg passerer flere af de store fragtskibe, der er ankret i området tæt på kysten. Der er et enkelt, som ligger i vejen for kurslinien. Så jeg må lige give selvstyreren nogle få grader, inden jeg atter kan sætte kursen mod Nordre Rønner Fyr.

Så får jeg tid til at gøre morgenmaden klar, så passagereren i agterkøjen kan stå op og nyde kaffen på vej over Kattegat i dejligt vejr.

Der er ingen skibe i rute T af betydning, så jeg skal ikke til at vige for både, der kommer for sydgående (min styrbords side).

 

 

Nodre Rønner Fyr

Vi nærmer os langsomt Nodre Rønner Fyr, der i det klare vejr kan ses på lang afstand. Efter fyret sejler jeg ud til den vestlige kompasafmærkning, inden kusen lægges ned mod Læsø Rende Fyr.

Naturligvis kommer færgen fra Frederikshavn til Læsø på tværs af min kurs. Men jeg kan meget tidligt se på AIS-pejlingen, at der ikke bliver nogen risiko for sammenstød.

Vi nærmer os Læsø Rende Fyr, hvor der altid er uroligt vand på grund af den dybe rende. Da der er modstrøm, går jeg så langt ind mod Vendsyssel som muligt, og passerer derved fyret, så det er på bagbord.

Læsø Rende Fyr - Så er vi så godt som hjemme

Kl. 16,15 har vi fortøjet i Hou Havn.

28. juli forlader vi havnen kl. 7,15 og fortøjer i Marina Fjordparken kl. 12,15. Loggen viser 22,1 sømil.

Så kom turen til Sørlandet til at tage 17 dage, og den samlede distance bliver 530 sømil.

- En fremragende tur i fantastisk vejr!

Tak for turen

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.
Vi glæder os til vi ses
Karen & Steen