Ud i kulden

Der er hundekoldt. Oliefyret kører det bedste, det har lært, og hele garderoben er i brug
Søtunge med ny danske kartofler og asparges

Det er den 20. Maj, klokken er godt 8, og Lady Bird stævner ud af havnen i Marina Fjordparken for første gang i sæsonen.

Der er 1014 HP, vind fra vest 3 m/s og 7  grader, skriver syv grader. Så går det ud af fjorden med forsejlet og ned til Bønnerup, som vi anløber kl. 18,20. Loggen viser 51,2 sømil.

Næste morgen går det videre mod Grenå,  hvor vi er kl. 11,20 efter 14,3 sømil.

Næste morgKl. 7,45 næste morgen gen er vinden fra vest, så vi starter tidligt kl. 5,50.

Efterånden som vi kommer ned langs kysten øger vinden, og da vi er nået næsten ned til sydspidsen af Djursland, er vi oppe på 14 m/s og i stødene endnu højere.

Det gider vi ikke helt til Langland, så vi sejler direkte ind mod kysten, og lader ankeret.

Kl. 14,30 er vinden løjet ned til 9 fra nv, så vi fortsætter en god sejlads sydover med genuaen. Den giver rigelig med fart. Der er hundekoldt, 9 grader.

Vi når Ballen kl. 16,30 efter loggens 37 sømil.

Temperaturen er blevet lidt bedre, da solen giver en smule varme. Vi nyder en dejlig aften, omend noget køligt i den pinsefyldte havn. Aftensmaden indtages på en fortrinlig restaurant i havnen. Nye danske kartofler, asparges ditto og søtunge. Man er vel kommet på Samsø.

kl. 8,30 lægger vi ud og sætter kursen sydover for genoaen. Udmærket sejlads, indtil vi når ud for Kerteminde. Så må motoren i gang, da vinden er spidset.

Kort før Storebæltsbroen øger vinden kfraftigt, så det bliver med bølger og vind direkte imod, indtil vi ankommer til Lohals på Langeland efter 46,9 sømil.

Mandag er der let vind og støvregn, da vi står ud af havnen, og sejler nord om Langeland og ned langs øen. Efterhånden opører regnen, og solen titter igennem. Kl. 16 har vi fortøjet i Bagenkop havn på sydspidsen af Langeland efter 38,9 sømil.

Tirsdag er temperaturen kl. 7,55 oppe på 14,5 grad, da vi står ud af havnen og sætter kursen mod Kiel.

Der er vind fra vest til nordvest, så det bliver en udmærket sejlads, indtil vi anløbert  slusehavnen i Holtenau kl. 13 efter 30,9 sømil. Senere på dagen dagen ankommer Ulven.

Vejret er ustadigt, og der er op til 14-15 m/s i Tyske Bugt. Så det har ingen har ingen hastværk med at gå gennem Nord-Ostsee-Kanal.  Onsdag sejler vi derfor de 2,6 sømil ind til Kiel, hvor vi nu ligger i den lille marina Seeburg på andendagen.

Til ankers på Flemhurder See, 6 sømil vest for Holtenau på Nord-Ostsee-Kanal

Torsdag, den 28. maj

Kl. 9,45 forlader vi Seeburg, og begiver os til slusen i Holtenau. Det gamle sluseanlæg, der anvendes til lystbåde, er ikke åbent, så det bliver den store sluse. Der er mange store skibe, der skal igennem. Det giver en ventetid på 2,5 time!

Afgiften for turen til Tyske Bugt er 12 Euro for Lady Bird. Der er op ad den høje stige og over til betalingsautomaten, der ikke tager imod hverken Visa- eller Mastercard. Så må jeg fodre den med kontanter.

På vejen er der kaftige regnbyger, og det blæser en del fra vest. Men nu kl. godt 17 er det klaret op, og solen kommer af og til igennem skylaget.

Vejrudsigten er fortsat ikke for god, men nu må vi se i morgen...

Der er andre danske, der går gennem slusen denne sidste dag i maj

Efter overnatning for anker på Flemhurder See startede vi kl. 9, og nåede Radar Insel, der ligger lige neden for vejbroen, som fører motorvejen mod Hamburg over kanalen. Her bunkrede vi diesel og vand, hvorefter vi fortsatte ind i fjorden til Rendsburg for at gøre indkøb.

Kl. 15,45 fortsatte vi i hård vind fra vest med byger til Giselau Kanal, der forbinder Eideren med Nord-Ostsee-Kanal. Her liggher man udmærket ved broer inden slusen.

Lørdag, den 30. maj var der 13 grader, men vi fortsatte dog til Slusehavnen i Brunsbüttel, hvor vi ankom kl. 13,40 efter 21,4 sm.

Kanalern er i alt omkring 60 sømil lang. Den er beskrevet i tidligere rejsebreve.

Her søndag eftermiddag sidder vi så i båden og nyder, at temperaturen endelig er steget til hele 17 grader! Ih, hvor er det varmt.

Så mon ikke juni bringer en smule acceptabel varme med sig?

"Danneborg" er netop gået ind i slusen, og skibet giver naturligvis anledning til stor opmærksomhed fra de mange mennesker på havnearealet, hvor der hele dagen har været marked.

Prins Henrik er på vej til Isle of Wight, hvor han skal deltage i Royal Yacht Squadrons 200 åprs jubilæum i Cowes.

Lady Bird var der i øvrigt i 1999, så der er løbet meget vand under kølen siden da.

Så kommer vi endelig gennem slusen i Brunsbüttel

Mandag, den 1. juni

Kl. 14,45 forlader vi slusen og begiver os ud i Elben, og sætter kursen ud mod Cuxhaven. Der er modvind 6-8 m/s, så motoren må arbejde. Der er højvande i Brunsbüttel kl. 12,53, så strømmen skulle løbe ud ad. Det gør den også, og efterhånden når vi op på en medstrøm på 3, ja helt op til 3,5 knob.

Kl. 17,15 er vi ud for yachthafen i Cuxhaven, så vi styrer direkte mod bagbords afmærkning for at kompensere for den stærke strøm.

Efter fortøjning i den fortrinlige havn betaler vi 11 Euro i havnepenge. Aftensmaden, der består af mørbrad efterfulgt af dejlige tyske jordbær mit Sahne, nydes i fulde drag.

Nu bliver der et ophold på et par dage, da der er varslet meget stærk vind fra vest i Tyske Bugt.

I dag, tirsdag er der indløbet navtex-meddelelse:

020715 Navtex-Hamburg (NCC)

Warning no. 113  020700UTC JUN

For German Bight

Gales south to souht west 7 to 8 BFT

NNN

Cuxhaven - Langeoog - Borkum - Delfziel

Den 4. juni kl. 04,40 har vi tanket diesel og sætter stævnen ud i Elben for at give os over Blanke Hans, som tyskerne kalder havet.

Der er 5-6 m/s vind fra vest, så det er imod. Volvoen bringer os fremad i det noget urolige farvand, hvor der endnu er dønninger fra de sidste 3 dages stærke blæst.

Vi har som beregnet god medstrøm, som først ophører, da vi nærmer os Scharnhoeferriff med grøn bøje nr. 1, der markerer indsejlingen til Elben. Kl. er 7,10, og loggen viser 15,5 sømil.

Vi sætter kursen mod sw og de Frisiske øer, der ligger som en perlerække langs det tyske fastland. Der er intens skibstrafik, hvor de tre floder Elben, Weser og Jade jo løber ud i Tyske Bugt.

Vejret bliver bedre. Solen får rigtig magt, og vandet bliver roligere.

Så vi anløber øen Langeoog kl. 15,40, loggen viser 61,4. Distancen er 57 sømil, så den sidste modstrøm har mere end opvejet medstrømmen ud ad Elben. Men sådan er det jo, når man sejler længere distancer. Som bekendt er der 2 højvande og 2 lavvande  i døgnet.

På Langeoog står man uhjælpelig fast, når der er lavvande

Næste dag er der dejligt solskin, og temperaturen er nu kommet op på et acceptabelt niveau.

Vi vandrer op til øens by, som ligger et par km fra havnen. Der går ligefrem et tog, som bringer de mange turister fra havnen op i byen, hvor der overalt er hoteller, pensioner og restauranter. Det vrimler med mennesker overalt, men alt er pænt, rent og i orden.

Der er 3,5 m tidevandsforskel i havnen, hvor Lady Bird står urokkelig i muderet, når der er lavvande.

Fredag, den 5. kl. 13,20 er der 5 m/s og dejligt solskin samt 21 grader.

Strømmen er i den rigtige retning, så vi begiver os ud ad havnen og fortsætter tæt på kysten. Der er flat vand, men endnu nogle dønninger. Forsejlet hjælper til tider lidt på vej, men det er mest nederste dæk, der må klare fremdriften.

Vi når indsejlingen til Emsen og Øen Borkum, hvor vi skal overnatte.

Da vi er drejet mod syd, og der er 6 sømil tilbage, er der truende torden og lyn ude i vest. Når vi det?

Der er god medstrøm, og genoaen trækker godt. Det begynder at dryppe, og så bryder helvedet løs. Vindmålen viser 25-28 m/s, og regnen pisker ned. Heldigvis er vinden med os ind.

Vi når ind i det store havnebassin, hvor der er mange både. Vi får fortøjet på en tysk båd, der er nummer tre i rækken fra kajen. Regnen pisker ned, så det er to lidt trætte sejlere, der kan indtage en kop dejlig kaffe kl. 21,45.

Loggen viser 47,7. Der er godt 50 sømil, så medstrømmen har trods alt haft overtaget.

Langeoog er 14 km lang, 5 km bred, og der er 2000 indbyggere samt 12000 gæstesenge. Øen er autofri

Lørdag, den 6. juni er der 1021 HP, 16 grader og vinden i havnen er 7 m/s fra NV.

kl. 8,30 tager i fortøjningerne, og begiver os ud på Emsen, der er grænseflod mellem Tyskland og Holland.

Som beregnet har vi fin medstrøm, og blæsten er agten for tværs. Der er bølger, men de er heldigvis også med. Vinden er øget, men det går stødt fremad for genuaen.

Ja, det går strygende i medstrømmen. Vi er til tider er vi oppe på 8,5 knob over grunden!

Inden længe når vi indsejlingen til Delfzijl, så sejlet mod ned og motoren i gang.

Efter indsejlingen skal vi sejle i havnen op mod NV, flere sømil, hvor omgivelserne er præget af industri, mest kemisk og endog en aluminiumsfabrik. Kønt er det ikke, men det giver sikkert penge.

Kl. 12 har vi fortøjet i den fine marina efter 18,2 sm. Der er faktisk 22,7 sm, så medstrømmen har gjort sit.

I dag søndag har den stået på et dejligt morgenbad i de fremragende faciliteter, som marinaen byder på. Solen skinner fra en skyfri himmel, og om lidt er kaffen klar. Hanne var dog i bad i aftes.

Delfzijl

Søndag, den 7. juni er der 18,4 grader, og vi tager en lille vandretur rundt i den helligdagstomme by, inden vi tager fortøjningerne kl. 10,30 og sejler over til slusen, der forbinder Emsen med Eemskanal. Så vi kan påbegynde de hollandske kanaler.

Slusen løfter os 1,5 m op, og vi kan sejle mod Groningen, hvor vi må vente på en bro i 1,5 time. Men så kunne Lady Bird også fortøjes i Oosterhaven, hvor den sidst var 2011.

Loggen viser 14,8 sømil.

Lady Bird i Groningen efter første dags kanalsejlads

Groningen, der har omkring 200.000 indbyggere, er en gammel by. Allerede i 1614 fik den sit universitet, og hver 5. indbygger er i dag tilknyttet universitetet.

Søndag aften bød på et fortrinligt måltid på byens ældste restaurant.

I dag har vi så taget en overliggerdag med rengøring og tøjvask. Temperaturen er 16-17 grader, men når solen rammer cookpitet, er der naturligvis varmere.

Byen har mange gamle huse, flere ældre kirker og små stræder, hvor det ene værtshus eller restaurant afløser den andet.

Men det, man mest bemærker, er de utallige cyklister. De kommer med stor fart, og undviger elegant, hvis der er behov for det. Cyklerne findes i utallige afskygninger, og det må være et eldorado for cykelentusiaster.

Ved banegården er der i hele kælderetagen cykelparkering, hvor de oven i købet står i to etager. Hvor mange, der findes, er svært at vurdere, men de skal tælles i tusinder.

Vi bemærker, at ikke en eneste bærer cykelhjelm. Men sådan er der så meget. I Danmark er der en udpræget tendens til at overvurdere behovet for beskyttelse.Ja, ofte dyrkes det til ekstremer. Det gælder på mange områder.

Vi overvejer at udskifte jollen med en Fiat. Bemærk i øvrigt rolatoren på agterdækket

Britta 23.06.2015 09:16

Hej Hanne og Ulrik. Spændende at følge jeres færd. Sct. Hans skal opleves ved Musikhuset, hvor Nikoline skal synge med Klarup Pigekor. Vejrudsigtern OK.
KH Brit

DIXI 07.06.2015 20:17

Det lyder og ser fantastisk ud, er I alene ?
Mandaag d. 15 juni forlader Allegro'en, formegentlig Mariagerfjord for sidste gang. Så !!!!!
God tur

Jytte 01.06.2015 14:02

I går jo også i teatret med de kongelige , så kan I jo også sejle sammen. Hi hi. Det er nu flot skibet Dannebrog men det er lady bird også Ulrik. Knus ole Jytte

Ole og Jytte Svanekær 28.05.2015 20:55

En stor hilsen til jer, vi er også træt af vejret, håber snart der kommer sommer.På tirsdag skal vi på kano tur Lindenborg å.Pas godt på jer selv.

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.