Tysklands nærmeste Østersøkyst

Sommeren 2018 går over i historien

31. maj

Lady Bird har ligget på sin plads i Marina Fjordparken i 11 dage.

Temperaturen er hele 25 grader, så jeg starter ud kl. 16,15 for at overnatte for anker i Vejdybet ved Hals.

1. juni kl. 6,15.

Vinden er i SØ, men jeg går for motor ind til Øster Hurup, da vejrmeldingen har lovet drejning mod øst. Allerede kl. 9,35 er vinden gået så meget i øst, at jeg kan sætte sejlene og gå ned mod Djursland.

Det bliver dog en kort fornøjelse, da vinden løjer allerede kl. 10,45. Så må Volvoen klare turen til Grenå, hvor jeg har fortøjet kl. 16,15. Loggen viser 50,6 sømil.

Lørdag, den 2/6 kl. 06,55

Der er allerede 15,8 grader og vind på 2 m/s fra vest. Motoren bringer Lady Bird inden om Endelave og til Juelsminde, hvor jeg fortøjer kl. 17. Log 54,2 sømil.

Søndag kl. 9,45

Vinden er i vest, men kun 3 m/s. Til gengæld er temperaturen 21,6 grader. Jeg planlægger at gå ind på sydsiden af Fænø, men da jeg omkring kl. 14 når sydspidsen af øen, er der blevet kuling fra SØ.

Så jeg lægger kursen om med vinden agten for tværs mod Årøsund, hvor jeg har fortøjet kl. 17,30 i den flotte marina. log 38,7 sømil.

Mandag, den 4. juni

Vinden er i vest, så jeg starter ud kl. 08,40 i 19 graders varme. Det går udmærket for sejl til kl. 12,20, hvor jeg tæt på Sønderborg må starte motoren.  Jeg fortøjer i gæstehavnen langs kajen med udsigt til broen kl. 13. Loggen viser 23,5 sømil.

Jeg henter Hanne på banegården om aftenen. Sædvanen tro springer hun noget af transportsejladsen over.

Onsdag morgen  kl. 08,15

Vi tager fortøjningerne for at begynde på vores planlagte tur med besøg i havnene langs Tysklands Østersøkyst. Vi har været de fleste steder, men for år tilbage. Så vi vil se de nye forhold og prøve havne, som vi ikke har besøgt.

Vi fortøjer kl. 12,45 i Massholm et lille stykke inde i Slien. Så står den på vandring rundt i den lille by med indkøb af blandt andet en røget ål hos fiskehandleren.

Vejret er fremragende. Næste morgen kl. 08,40 er vi klar til afgang i 5 m/s fra øsø. Vi har fortøjet i Eckernfoerde kl. 12,30 efter godt 19 sømil.

I det skønne sommervejr bliver det en dejlig tur rundt i den meget turistprægede, men skønne by. Der bliver også tid til et restaurantbesøg.

Fredag, den 8, juni

Kl. 06,15 er der 15,5 graders varme. Så vi sætter kursen mod den næste havn, Neustadt, der ligger 73,8 sømil borte. Vi fortøjer i byen kl. 19.

Næste dag starter vi først over middag for at sejle til det nærliggende Travemünde, hvor vi har fortøjet i den noget overfyldte havn kl. 15,15 efter lidt havnerundfart, hvor det til sidst lykkes at finde en plads i marinaen på østsiden af floden. Ikke særlig kønne omgivelser. Til gengæld er vejret fremragende. 22 grader.

Neustadt
Vi støder på dansk historie i Neustadt
Broen over Femarnsund
Sommermiddag

Søndag, den 10. juni kl. 9,45

Der er 19 grader,  barometeret står på 1010 HP, og vinden er perfekt fra nord.

Vi sejler ind ad floden Trave, der mod forventning er naturskøn med flere gode ankerpladser og et par mindre byer, inden vi når Lubeck efter 11,6 sømil.

Efter fortøjning i den lille Marina City er der tid til at kigge nærmere på Hansestaden Lübeck, som vi har besøgt tidligere.

Byen har godt og vel 200.000 indbyggere og er den næststørste i Slesvig Holsten.

Vi koncentrerer os naturligvis om de gamle bygninger: Holstentor, Lübeck Rådhus, Domkirken og digteren Thomas Manns fødehjem.

Hertil kommer så de gamle købmandsbygninger med de flotte facader. Der bliver også tid til et kig ind i udsalget med den berømte Lübecker-marcipan, som vi heldigvis afstår fra.

Holstentor
Thomas Manns fødehjem
Rådhuset i Lübeck

Tirsdag, den 12. juni

kl. 9,00 stævner vi ud fra Travemünde og sætter atter kursen nordover. Vinden er fra vest, så vi kan lige holde den op. Eferhånden som vi kommer nordpå, øger vinden imidlertid, selv om vi går tæt langs land.

Da vindemåleren i længere tid står noget over 10 m/s, og der er bølger, som slår ind over fordækket i bidevind-sejlads, er det ikke længere behageligt for turisterne.

Så vi sejler ind i Groemitz, der er en typisk østersøhavn med mole. Havnen er ikke særlig stor i badebyen. Men hvad, her er roligt og god læ med sol.

Dagens etape bliver 12,2 sømil.

De karakteristiske Strandkörber findes overalt i badebyerne langs Tysklands Østersøkyst. Ofte i hundredvis langs de brede strandpromenader, hvor badegæsterne vandrer op og ned mellem restauranter og butikker med alt muligt tingeltagel.

Onsdag, den 13. juni

Vejret arter sig atter, så vi står ud af havnen kl. 8,40 i 15 graders varme.

Kursen sættes nordover med land på bagbord op mod Grossenbrode, hvor vi sejler ind i den store lagune på halvøens østside. Her i den tidligere flådehavn er der tre havne at vælge mellem.

Vi vælger den første, Klemens, hvor vi har fortøjet kl. 12 efter 16,3 sømil.

Så er der tid til at nyde sommervejret, se lidt på stranden med den velkendte promenade og de utallige Strandkörber.

Torsdag kl. 9

Temperaturen 17 grader og vinden SSV 5 m/s. Så der er perfekt vejr til at gå nordpå. Vi vælger Orthmühle på sydvestsiden af øen Fehmarn, der ligger strategisk godt for overfarten tilbage til Danmark.

Loggen står på 10,5 sømil

Forinden er vi en lille smut inde i Heiligenhafen, der ligger i en Laguna med tre store havne. Vi mangler proviant til den sidste strækning inden Danmark.

Inde i byen opdager vi - til vores overraskelse - at alle grænsebutikkerne er repræsenteret. Det kunne vi have sagt os selv. Det er den første by efter Vejbroen fra Fehmarn, hvor adskillige  færger jo anløber.

Fredag, den 15. juni

kl. 8,15 er barometeret på 1013 HP, 16,6 grader og 5 m/s fra NV.

Vinden er imod, så Volvoen får atter mulighed for at arbejde. Efterhånden som vi kommer nordpå, falder vinden mere og mere. Da vi når op i Storebælt, er der fladt vand.

Vi passerer utallige lystfiskere, der i deres små både ofte er flere sømil fra land.

Kl. 16,15 fortøjer vi i Spodsbjerg på østsiden af langeland. Loggen viser 45,3 sømil, så vi har haft stærk modstrøm, da afstanden reelt blot er 35 sømil.

Vi går lidt rundt i den lille by for at undersøge mulighederne for en restaurant. Der er dog ingen, der finder nåde for vort blik. Så det bliver indkøb i den lille, lokale brugsforening.

Og så dækkes der op i Lady Bird som så ofte før. Det ved man da, hvad er!

Proviantering i Heiligenhafen

Fortsættes ......

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.