Sørlandet II

Vi fortsætter mod NØ

Lørdag, den 14. juli

Vi står op til det dejligste sommervejr med sol og stort set ingen vind. Efter morgenmaden er vi klar til at tage fat på vores lille odyssé på Sørlandet og lægger ud kl. 8,25.

Vi sejler ud ad hovedløbet til Kristiansand og tager de inderste sejlløb. Vort første mål er Ulvøysund, som vi når efter et lille stykke tid på det åbne Skagerak, der viser sig fra sin pæneste side.

Vi passerer den gamle udhavn Ulvøysund. Grundlagt i 1300-tallet. Det ældste eksisterende hus er fra 1600-tallet!
Gamle Hellesund havde sin storhedstid i sejlskibstiden i 1800-tallet. Udhavnen er nævnt i Nederlandske lodsbøger og kort allerede i 1500-tallet

Efter passage af sundet ved den gamle udhavn fortsætter vi lidt på det åbne hav, inden vi drejer til bagbord i det inderste løb omkring Gamle Hellesund. Så søger vi atter ud på havet for at gå udenskærs op til den gamle lodsstation Brekkestø. Havnen ligger meget idyllisk og er i dag et populært feriested.

Brekkestø har et godt bevaret bygningsmiljø
I sejlskibstiden var Brekkestø en meget travl havn
I beskrivelse i Den Norske Lods omtales havnen i 1790
Der er en lille landhandel, som tiltrækker mange både
Toldboden er den grå bygning

Vi forsøger at finde en plads i Brekkestø, men det er umuligt. Bådene ligger i flere lag, og er der endelig en lille kaj, er den privat.

Vi beslutter at forsætte et par mil ind i Blindleia, der er et meget kendt og smukt indre sejlløb mellem fastlandet og skærgården. Det starter nede ved Gamle Hellesund og løber forbi centrum af Lillesand.

Vi finder ind til den ønskede ankerplads ved Mortensholmen, hvor vi før har ankret op i smukke omgivelser og god læ.

Loggen viser dagens distance på 19,4 sømil i smukt sommervejr.

Vores ankerplads for natten i læ af Mortensholmen og Justøya midt i Blindleia
Vi fortsætter i Blindleia, og kort inden Lillesand sejler vi i det smalle løb under Justøybroen

Søndag, den 15. juli

Det herlige sommervejr nydes i fulde drag. Kl. 10,45 er det dog tid for at hive ankeret op. Der er hele 23 grader, sol og svag vind fra syd.

Vi forlader den herlige ankerbugt og begiver os ud i Blindleia og ind mod turistmetropolen, Lillesand.

Lady Bird i den altid overfyldte havn i Lillesand. Hele kommunen har 9.000, men indbyggertallet vokser væsentligt om sommeren, hvor den omkringliggende skærgård med mange idylliske, små øer, er den største attraktion

Vi sejler dybt ind i havnen og er heldige at finde en fin plads uden på en nordmand.

Loggen viser dagens distance på hele 5 sømil.

Efter frokosten er der tid til at begive os ud i menneskemylderet for at kigge nærmere på herlighederne og gøre de traditionelle indkøb.

I skærgården drejer det sig jo om at proviantere i byerne, hvor udvalget findes. Priserne glemmer vi - de er jo norske!

Lady Bird i havnen i Lillesand
På trods af mange turister er sommeren en god tid
Rådhuset i Lillesand
Vi fortsætter langs kysten op mod Grimstad

Mandag kl. 8,50 er der 23 grader og svag vind, da Lady Bird stævner ud fra den populære havn. Nu har vi fået nok af menneskemylderet og må finde en god ankerplads for natten.

Vi fortsætter mod NØ og må nu udenskærs og sejler op mod Grimstad. Lige syd for byen ligger der en glimrende ankerplads mellem Indre og Ydre Maløy. Vi sejler langtsomt ind. Der er mange både, men lagt de fleste, som er motorbåde, ligger ind til klippen.

Vi vælger at gå længst ind i bugten på 2-3 m vand og lader ankeret gå.

Loggen viser dagens distance på12,3 sømil.

Nu er der god tid til at nyde det gode vejr og tage jollen for at få en tur på land.

Lady Bird for anker mellem Indre og Ydre Maløy lidt syd for Grimstad
Tur på Indre Maløy
Glimrende ankerbugt, men fyldt af både
Skageraks rene vand er eftertragtet
Nu må jollen i brug, så vi kan se nærmere på øen
Man må holde sig orienteret om mulighederne
Grimstad har 18.000 indbyggre. Er kendt for sine forfattere. Henrik Ibsen havde et lille hus, der nu er museum. Også Knud Hamsun boede i byen. I begyndelsen af det 19. århundrede havde byen hele 40 skibsværfter eller bådbyggerier. Norges første glasfiberbåd blev produceret her i 1953. Grimstad er kåret som den by, der har flest solskinstimer i Norge.

Tirsdag, den 18. juli

Barometeret stårr på smukt 1014 HP, der er vindstille og 19,4 grader kl. 8,30.

Vi hiver ankeret op og sejler ind til Grimstad.

Vi bunkrer diesel og fortsætter sejladsen forbi øerne i skærden ud på det åbne Skagerak. På bagbords side har vi fastlandet og på styrbord enkelte øer, hvor der er anduvningsfyr.

Da vi når op til Torungen Fyr, går vi til bagbord i løbet ind mod Arendal.

Det går videre op mod Arendal

Fortsættes ...

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.
Vi glæder os til vi ses
Karen & Steen