Sommer på Sørlandet

Sørlandet - et meget attraktivt område for sejlere

Betegnelsen Sørlandet stammer fra 1902. Det udgøres af Aust-Agder og Vest-Agder, der er de sydligste af Norges 5 landsdele.

Geografisk strækker det sig fra byen Åna-Sira, vest for Flekkefjord til Tvedestrand, 15 km vest for Lyngør. Hovedbyerne er Kristiansand og Arendal, og der bor omkring 277.000 i området.

Men vi danske sejlere opfatter nok Sørlandet helt op til Larvik ved begyndelsen af Oslofjorden. Det er en strækning på omkring 200 km.

Lavtrykkene med regn går ind over landet længere mod vest, så Sørlandet ligger lidt i "læ"med et behageligt klima og mere sol. Hertil kommer så et meget attraktv sejlområde.

Judy Lomax beskriver det i Royal Cruising Club Pilotage Foundation, Norway særdeles fortrinligt:

"The south coast east of Lindesnes is considered paradise by many Norweigians who spend their summers there. Many own or rent holiday homes and boats. With insignificant gaps, and none of more than 8M, one Skjærgård of small low-lying islands follow another all the way to, and even round, Lindesnes, the headland on Norways tip.

Several delightfuld archipelagos, each with a wealth of anchorages, can be explored in one cruise. Good summer weather, with water warm for swimming, is the norm.

Some af Norways prettiest small towns are on the coast: Kragerø and Risør, each with its own skærgård, Grimstad, inspiration of writers and artists, Arendal, South Norways second largest town, Lillesand, at the top of Blindleia, a narrow sheltered inner lead of almost unreal beauty, Kristiansand, the largest town and a good landfall, between the southern end of Blindleia and a maze of islands scattered round the SE corner, and Mandal, a river berth inside this maze...."

 

 

 

Skagerak kræver den rette påklædning. Man kan ikke forvente det samme vejr over så lang en strækning

Tirsdag, den 11. juli

Der er sommer. Lady Bird har ligget i havnen i 14 dage. Hvad kan trække mere end Sørlandet i det vejr?

Men den bedste vej er fra Thyborøn og over Skagerak og op langs kysten mod nordøst. Det kræver en stabil vejrmelding og godt vejr. Meteorologerne lover stille vejr på Skagerak i morgen onsdag, hvorefter det igen vil blæse op.

kl. 6,25 står barometeret på gode 1019 HP, der er stille vejr og 16,8 grad. Lady Bird stævner ud af Marina Fjordparken, og kursen sættes mod vest.

Volvoen arbejder stabilt og bringer båden mod Thyborøn.

Da jeg nærmer mig vestenden af Fur, begynder det at blæse op. Efter at have rundet hjørnet, ruller jeg genoaen ud, og fortsætter ned mod Sallingsund. Da jeg passerer broen, øger vinden, og båden skyder god fart.

Jeg passerer Jegindø Tap og ser på åbningstiderne for Oddeesundbroen. Næste åbning er om 1/2 time. Det kommer til at knibe. Jeg kalder broen - det kunne jo være. Nej, der er 25 minutters venten. Jeg krydser frem og tilbage, og går helt ind mod Oddesund Havn for at få lidt læ for den efterhånden stærke blæst.

Endelig kommer jeg igennem broen og efter den første røde bøje, drejer jeg styrbord op mod Sælhundeholm Løb. Jeg kan ikke længere holde den op. Så starter jeg motoren. Der er bølger lige imod i Nissum Bredning. Af og til kommer der en ind over fordækket.

Hvad nu? Bliver der virkelig oversejlingsvejr på Skagerak i morgen med den blæst? Nå,. jeg kan lige så godt sejle helt til Thyborøn.

Jeg fortøjer mellem to pæle med stævnen mod betonkanten, der er fuld af flyvesand fra klitten på den anden side. Heldigvis har vinden nu lagt sig meget, så mon ikke jeg kan stole på vejrmeldingen for i morgen?

Uret viser 20,30 og loggen 70,4 sømil.

Jeg spuler båden grundigt for saltstænk. Nissum Bredning med vinden lige imod sætter sine spor.

Skipper selv får også et forfriskende bad, inden køjen venter.

 

Onsdag, den 12. juli

Klokken er 03,30. Der er vindstille og 15 grader.

Det er ved at lysne, da Lady Bird langsomt glider ud af havnen. Men der er tåget. Hvad nu? Skal jeg fortsætte eller vente på at tågen letter? Det kan jo tage timer.

Jeg kan ane en fragtbåd, der sejler ind gennem kanalen. Så radaren tændes, og jeg justerer en enkelt gang, hvorefter kursen lægges ud mod den røde bøje, der markerer indløbet til Thyborøn Kanal.

Jeg kan ikke se bøjen, men den er tydelig på radarskærmet, så jeg sætter kursen nordover et par sømil fra kysten. Efterhånden bliver sigten heldigvis bedre, og da jeg når op på højde med Lodbjerg Fyr, står solen op som en rød ildkugle, medens der rundt omkring inde på land ligger små tågebanker på de laveste arealer.

Der er ingen vind, men der er alligevel mindre dønninger på havet fra gårsdagens blæst. Nu skal jeg til at holde kontrol med den ret omfattende skibstrafik, der går tæt på Hanstholm. Det volder ikke de store problemer. En enkelt fragtbåd har dog rundet Hanstholm og er på vej mod sydvest. Jeg drejer 30 grader til styrbord, så han kan se, at jeg viger. I løbet af ganske kort tid viser skærmen med AIS-kuserne, at der ikke længere er risiko for sammenstød. Så lægger jeg atter kursen om op mod Sydnorge.

Det bliver varmere og varmere, samtidig med at søen lægger sig.

Fri af skibstrafikken rundt om Hanstholm sker der ikke meget. Kun en enkelt fiskekutter aner jeg i horisonten. Næsten halvvejs i Norge ligger to både med lystfiskere. Når de har prøvet et sted, sejler de lidt længere i bestræbelserne på at finde en af de eftertragtede fiskestimer. 

Jeg nyder det fine vejr, og vinden frisker en smule op fra vest. Det er fint. Så kan genoaen hjælpe besætningen på nederste dæk.

Jeg begynder at kunne ane de høje klipper inde på kysten. Men der er stadig lang vej igen.

Det frisker yderligere op, men heldigvis fra vest, så bølgerne kommer fra siden. Nu skal jeg til at koncentrere mig om anduvningen. Men det giver ingen problemer med de hjælpemidler, der er til rådighed. 

Jeg glider stille og roligt ind i det smalle løb mellem to klipper, og kort efter åbenbares en dejlig lagune, omgiver af høje klipper på alle sider.

Mellem de forholdsvis mange både udvælger jeg mig en ankerplads. Vi ligger tæt, men sikkert.

Klokken er 18,15 og loggen viser 86,3 sømil.

Jeg er lidt ør i hovedet - både indvendigt og udvendigt, men efter et dejligt forfriskende bad nyder jeg stille og roligt aftensmåltidet, medens jeg kan iagttage sommerferielivet rundt om i bådene og på land. Samt ikke mindst den skønne natur med klipper og beplantning.

 

 

 

Olavsundet set fra syd. Det smalle løb bagest fører ud til Ny Hellesund

Olavsundet er opkaldt efter Olav den hellige. På en af klipperne findes monogrammer af flere i kongefamilien.

På den højeste klippe ud mod Skagerak findes "Hellevarane", der er et af Europas ældste sømærker. De er dog genetableret i cement, da tyskerne under 2. verdenskrig rev de oprindelige ned.

På det fremskidet stykke af Skagerakkysten opførte de nemlig et kystfort, som nordmændene kort efter krigen tilintetgjorde. Nu har man dog genetableret en lille del af historiske grunde.

Gennem det nordligste indløb til Sundet kommer man direkte ud til Ny Hellesund, der er et af de bedst bevarede og mest eftertragtede miljøer fra sejlskibstiden, hvor hele området var meget anvendt af sejlskuderne.

 

 

Anduvning ved Olavsundet
Dejligt læ i Olavsundet. Fra Lady Bird ses udsejlingen til Ny Hellesund

Torsdag, den 14. juli

Jeg vågner op til det dejligste vejr. Kl. 8 er der allerede 20,2 grader og høj sol. Barometeret er oppe på 1015 HP.

Jeg går atter gennem den sydligste indsejling til Olavsundet, da den nordligste ikke er farbar for sejlbåde. Rundt om klippen og gennem det solbeskinnede Ny Hellesund, hvor jeg passerer de fredede bygninger i ganske kort afstand.

I husene nydes sommerferien, medens man tænker, hvor kommer pengene fra? Et sådan træhus langs kajen koster langt mere end de mest eftertragtede sommerboliger i Danmark.

 

 

 

Ny Hellesund
Hellevarane
De fleste bygninger i Ny Hellesund er fredet

I Kristiansand bunkrer jeg diesel, 50 l for 683 norske kroner. Så finder jeg en plads i gæstehavnen. Loggen står på 10,6 sømil.

Nu er der god tid til at kigge på byen, der er grundlagt i 1641 af Kong Christian 4.

Det er kun 3 dage siden, jeg forlod Aalborg, og Hanne kommer først med færgen i morgen til midnat. Hun skal til gengæld kun bruge 6 timer fra Marina Fjordparken til færgehavnen her i byen.

Jeg har ikke mødt danske både. Tilfældigt kom jeg til at ligge ved siden af en fra Svanemøllen. Og minsanten om ikke de havde sejlet sammen i Skotland med min nabo på "Ulven". Nu afventer de bedre vejr til at gå omkring Lindesnes på vejen til Shetland.

Lidt uden for Kristiansand passerer man Oksoy Fyr, der blandt andet kendes fra vejrmeldingerne

Kristiansand storkommune har omkring 50.000 indbyggere. Byen har et blomstrende kulturliv med mange koncerter og festivaler.

Der er gode forbindelser til resten af Norge og Europa. Færge til Hirtshals og fly til blandt andet København.

Der er universitet og Kristiansand Dyrepark er en af Norges mest besøgte attraktioner. Byen har fint Kunstmuseum, og på Odderøya er der koncerthus. Øen har en lang historie som fæstning og karantænestation fra den tid "vi herrer var i hele norden"

Otterdalsparken ovenfor gæstehavnen
Kristiansand Domkirke
Odderøya
Hanne tager den lette vej til Sørlandet

Fortsættes ...

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.
Vi glæder os til vi ses
Karen & Steen