Mod Tønsberg

Søndag, den 22. juli

Borometeret står på 1004 HP, der er 20 grader varmt, og vinden er N 3 m/s. Vi stævner ud kl. 8,15.

Der er dønninger på Skagerak, men vi går alligevel lidt uden for kysten og de mindre øer. Så er der ikke så megen navigation og afmærkninger at holde styr på.

Vi følger land forbi indsejlingen til Sandefjord, inden vi endelig kan dreje til bagbord ind i mere smulte vande og direkte mod nord op i fjorden til Tønsberg.

Vinden har lagt sig, og solen har fået rigtig magt. På den skønne sommerdag er der meget liv på den smalle fjord og langs land, hvor det ene skønne sommerhus afløser det andet.

Godt middag når vi enden af fjorden.  Vi drejer skarp styrbord ind i den afmærkede rende. Så dukker Tønsberg op med det karakteristiske Slottsfjel, der rager 63 m op over havet.

Vi går ind i den fine marina med flydebroer og finder en plads, hvor vi oven i købet kan ligge langskibs. På den dejlige sommersøndag er der meget liv rundt om, og mange springer direkte i vandet fra båden. Andre smider snøren ud fra den yderste fllydebro.

Kl. 13,15 standser jeg motoren og noterer dagens distance på 26,3 sømil.

 

 

Tønsbergs flotte gæstehavn med nye flydebroer, toiletbygning, opholdsrum samt en butik, hvor man blandt andet skulle kunne købe morgenbrød. Da den morgenfriske skipper indfandt sig kl. 8 var beskeden, at morgenbrødet endnu ikke var kommet.

Så måtte jeg op i den mennesketomme by for at lede efter et sted, der solgte brød. Efter store bestræbelser fandt jeg langt om længe en lille morgenmadscafe, der netop havde åbnet.

1 grov rundstykke koster 16 norske kr. Men det smager ikke bedre end andre!

Tønsberg kommune har 40.000 indbyggere. Mange arbejdstagere pendler til Oslo.

Det er Norges 10. største by og samtidig den ældste, da den er grundlagt allerede i 871. Det udnytter man naturligvis, idet der hvert år i september arrangeres Tønsberg Vikingkingefestival.

Slottsfjellstårnet er byens landemærke. Det blev rejst til Tønsbergs 1000-års jubilæum i 1888. På fjellet er ruinerne fra en kirke og Tønsberghus fæstning fra middelalderen.

Slottsfjell Festivalen, der er en rock- og popfestival, foregår her hvert år. Da vi stævnede ind i havnen søndag middag, kunne vi se de mange telte og scener, der var ved at blive afmoteret. Det hele foregår fra torsdag til lørdag.

 

Nøjagtig kopi af Osebergskibet, der blev fundet i 1903 tæt på Tønsberg. Vikingeskibet, der stammer fra en gravhøj, er ualmindelig godt bevaret og er i dag udstillet på Vikingeskibsmuseet på Bygdøy i Oslo

Mandag, den 23. juli

Der er 20 grader, da vi forlader marinaen kl. 8,40 for at være klar til at passere de to broer i Tønsberg.

Der er en vejbro og en gangbro. Begge åbner kl. 9, så køen af både kan sejle igennem samtidigt.

Vi fortsætter gennem Tønsberg Kanal ud i det åbne Husøysund og fortsætter mod SV ud mod  Oslofjorden.

 

Vi fortsætter mellem øerne og ud i Oslofjorden.

Vi går kurs SV, men må gå længere sydover på vestsiden af fjorden, da der er trafikseparering helt inde fra Oslo og ned til Hollenderbåen. Der er ingen grund til at forlænge turen og gå på tværs af separeringen, som søvejsreglerne jo foreskriver. Man ved jo aldrig, om nogen holder øje. Lady Birds AIS-sender sladrer jo altid om båden position.

Oslofjorden, der er Norges 5. længste, strækker sig Rådhuskajen i Oslo til Langesund, altså til Nevlunghavn. Færder Fyr ligger omtrent på højde hermed, så mange definerer Oslofjordens begyndelse ved de to steder.

Færder Fyr er opført i 1857. På Norges 100.915 km lange kyststrækning har der været 212 fyr, men kun 154 var i drift samtidig. I dag er alle fyr automatiserede og ubemandede, og nu defineres 107 anlæg som fyrstationer i Norge.

Færder Fyr, der vel markerer indsejlingen til Oslofjorden, rager 47 m op over havet.

Vi passerer Struten anduvningsfyr på Ytre Hvaler. Det er opført i 1907 og har en flammehøjde på 16,6 m.o.h.

Vi når ud på midten af fjorden. Nu begynder der at komme vind, så vi ruller forsejlet ud, og lader det trække langs de norske Hvalerøer på bagbord.

Vi skyder nu god fart, da vinden er øget. Inden længe passerer vi grænsen til Sverige. Nu lægger vi kursen helt mod syd, så vi får Kosterøerne om styrbord.

Vi kan lige holde den op i hård bidevind, så Lady Bird krænger en del, men farten øges tilsvarende.

Ih, hvor det går. Inden længe når vi hovedløbet mellem øerne ind til Havstensund. Vi lægger til kaj og bunkrer diesel - nu skulle vi have rigeligt til at gå helt hjem. 38 l diesel for 698 sv. kr.

Vi kigger os lidt omkring, men der er ingen pladser, der falder i vores smag. Så vi fortsætter i det smalle løb, der er omgivet af høje klipper, længere sydpå.

Vi finder ind i den store og fortrinlige ankerbugt ved Killingen. Der ligger mange både her i forvejen. Vi går ind på 2-3 m vand tæt på den læ kyst, og lader ankeret gå.

Loggen står på 44,6 sømil.

Den fortrinlige ankerbugt ved Killingen syd for Havstensund

Fortsættes ...

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.
Vi glæder os til vi ses
Karen & Steen