Motoren kom i gang og bragte os til Vänersborg, hvor vi kunne gå under vejbroen. Men ved jernbanebroen, som skulle åbnes, blev der ventetid på omkring
en halv times tid.
Efter passagen gik vi ind i gæsthamnen for at tanke diesel. Da der ikke var nøget særligt at se i byen, fortsatte vi på
kanalen mod Trollhättan.
Også jernbanebroen her gav ventetid. Dårlig information og ventetid med udsættelse på over 5 kvarter gav
skipper lidt irritation. Helt galt gik det, da vi kom ind i byen, hvor vi skulle under vejbroen.
Ingen reaktion fra vagterne, så skipper tog VHF-en i brug,
da der var gået 20 minutter uden signal. Det hjalp. Et kvarter efter kunne vi sejle igennem og ud til den lille gæstehavn, der ligger lige oven for sluserne.
Loggen viste 41,7 sømil. Og det blev en lang dag, da vi først havde fortøjet kl. 18,30. Men ventetiderne gav jo meget ekstra.
Vi er
blevet her i dag mandag. Også fordi vejret er meget blæsende, men dog varmt.
I formiddag gik vi de omkring 2,5 km ind i centrum for at gøre
indkøb i ICA. Det var tiltrængt - næsten alt var slut.
Så har der været reparation af toiletsædet, og sidst på eftermiddagen
var der besøg på det lille - men gode - kanalmuseum lige ved siden af.
Efter Vänersborg var vi gennem en sluse på 4-5 m, og i morgen venter
os 4 sluser her i Trollhättan og yderligere en i Lilla Edet, 15 km ned ad Götaelv, som det bliver til nedenfor Trollhättan.
Så er vi også
kommet hele 38.9 m ned til Kattegats overflade.
Sluseområdet i Trollhättan er meget stort med alle de gamle sluser helt fra år 1800. Alle plæner
er veltrimmede og blomster findes mange steder. Der kommer da også rigtig mange turister for at besøge området og følge slusningerne.
I
alle byer, som vi har besøgt, er der generelt smukke parker og naturarealer med veltrimmet græs og et væld af blomster.
Unægtelig noget
af en forskel, når man kommer fra Aalborg, hvor det hele får lov til at passe sig selv, så man næsten skulle tro, at rådmanden pønsede på, at bønderne fremover kan sætte deres kreaturer på græs
i byen.