Atter saltvand under kølen

Søndag, den 28/6

Borometeret står på 1024hp, og der er sol i Jachthaven Willemsord, da vi går ud gennem slusen kl. 10,30.

Der er vind fra syd, så forsejlet trækker os over til øen Texel, hvor vi fortøjer i Waddenhaven Texel kl. 12.

På grund af spærretid i slusen i Den Helder er vi kommet for tidligt afsted. Der bliver op til 2,5 knobs modstrøm. Loggen viser 7,7 sømil. Der er dog kun 5 mil over til øen, der har 13.000 indbyggere. De ernærer sig fortrinsvis ved fiskeri, landbrug og turisme. Texel er 28 km lang og 12 km bred. Øen er naturskøn med mange sjældne fugle, gode badestrande og 8 bysamfund.

Oudeschild på Texel har marina med plads til 250 både
Store dele af den nordlige del er reservat
Indsejlingen til Oudeschild. Der er også en færgehavn.
Store sandstrande på hele den nordlige kyst af Texel
Fyret på nordspidsen af Texel er fra 1864
Gedeost og groft brød til frokost. På cykelturen rundt på hele øen blev tilbagelagt over 60 km på en dejlig sommerdag.
Texel -fin ø og flot havn

Tirsdag, den 30. juni

Der er lavvande på Texel kl. 13,26, så vi forlader øen kl. 12,20. Det skulle give rimelige strømforhold på vejen ned mod Den Oever, hvor den vestligste sluse i Afsluitdijk findes. Dæmningen er 30 km lang og lavet i 1927-32.

Vinden er fra SØ, og der er sol samt 23-24 grader. Genuan trækker fint ned til indsejlingen, hvor motoren må i gang. Vi fortøjer ved slusen kl. 15,10 efter 13,5 sømil.

Der bliver en længere ventetid, da den ene bro (der er en i hver retning på vejen) er under en mindre reparation. Også biltrafikken må vente, så der er en meget lang kø.

Vi bliver dog løftet en lille meter op i Ijsselmeer, og kan nu glemme alt om tidevand.

Forsejlet trækker os ned til Medemblik, hvor vi har fortøjet kl. 18,30. Loggen viser 24,1 sømil, så modstrømmen har givet 4 sømil ekstra.

Schloss Radboud ved indsejlingen til Prekelharinghaven

Aftenen byder på en vandretur rundt i byen, der har 7.000 indbyggere. Den har mange gamle bygninger fra det 17. århundrede. Der er et dampmaskinemuseum og et gammelt damptog.

Vi slutter aftenen af på en restaurant, hvor den gamle skipper nyder to - men små -søtunger samt 1/2 l fadøl.

Prekelharinghaven, hvor vi ligger, er præget af Schloss Radboud, der er opført så tidligt som i 1288.

Onsdag, den 1. juli

Kl. 10,15 er der allerede 23 grader varmt, og solen skinner fra en skyfri himmel. Vinden er SØ 5-8 m/s, altså lige imod. Men vi sætter kursen ned mod Enkhuizen, som vi hermed skal besøge for anden gang på turen.

Årsagen er, at vi skal med toget til Utrecht for at overvære starten af Tour de France. Der er gode forbindelser til byen, da toget tager under 2 timer. De 10 sømil ned til Enkhuizen klarer volvoen i fin stil trods bølger og modvind.

Det er meget specielt at sejle på Ijsselmeer. Ved vind på blot 7-8 m/s er bølgerne på luv kyst op mod en meter! Det skyldes den ringe vanddybde, hvor vi har konstateret det dybeste på 6 m meget få steder, ellers ligger vi på 3-4 m.

Zuiderzee Museum. Mange sale i gammel bygning
Besøget fandt sted på en varm sommerdag, hvor termometeret var over de 30 grader
Musæet har en omfattende udendørs udstilling
Skibshallen med de gamle træbåde
Den udendørs udstilling omfatter havne og et bymiljø
Enkhuizen har gamle bygninger helt tilbage fra år 1600
Michael og skipperinden lige efter 1. Etape af Tour de France

Lørdag tager vi toget til Utrecht for at overvære starten af en af verdens største sportsbegivenheder, Tour de France.Togturen tager 1 time og 40 minutter med skift i Amsterdam.

Vi må nok sige, at Tour de France er noget af en oplevelse. Der var vel omkring 400.000 samlet til arrangementet i dag (kilde hollandsk tv) En by må betale omring 150.000 euro for at få løbet.

I Utrecht var der alene af frivillige beskæftiget 2.000. Så kan man lægge alle hold med ledere, massører, læger , mekanikkere osv. oven i .

Alene det meget store presseopbud fra store dele af verden udgør utroligt mange beskæftigede. Så er der reklamekaravanen, der er noget af det mest omfangsrige og fantasifulde, man kan forestille sig. Også de mange officials tæller godt med.

Endelig kommer så de mange tilskuere, der kommer fra adskillige lande.Så er der naturligvis det centrale, ryttere. Det er verdens cykelelite, der er samlet i 21 dag. For os var det naturligvis særlig interessant, da Michael fik sin debut på den store cykelscene.

Og det blev endnu en varm dag i Holland. Som Michael sagde, da jeg mente, der var 30 grader: Det kanslet ikke gøre det, svarede han sveddryppende efter de store anstrengelser.

Michael på enkeltstarten af Tour de France
Den "tossede" russer var der naturligvis
Reklamekaravanen, der kører foran feltet, er omfangsrig
Der var 400.00 til starten af Touren i Utrecht
En træt rytter, der ikke var helt tilfreds

Søndag, den 5. juli

Der er 22 grader og sol, men stort set ingen vind, da vi forlader Enkheuizen efter at have tanket diesel og bunkret vand. Motoren må trække os over Ijsselmeer til byen Urk, som vi når efter 12,5 sømil kl. 12,15.

Byen har 17.000 indbyggere, men virker mindre. Fiskeri og værftsindustri er hovederhvervene.

Urk var oprindelig en ø, men inddæmningen af Noordoostpolder i 1942 betød, at byen nu ligger på fastlandet.

Under turen over fik vi tordenvejr med kraftig regn et par gange. Hen på eftermiddagen kom der kraftig regn. Men der kom også vind. I op mod 2 timer stod vindmåleren stort set ikke under 20 m/s. Senere kom solen frem, og vinden aftog. Men der er kommet et vejrskifte, hvor de meget høje temperaturer nu er aføst af mere almindeligt sommervejr.

Workum ved Ijsselmeer er en flot by

Fredag, den 10. juli

Kl. 7,30 forlader vi Makkum med ny sprayhood og telt og begiver os ud på Ijsselmeer for at sejle de få mil ned til Workum, hvor vi kan komme ind i kanalerne og nord på ad Stande Mast ruten.

Workum er en flot by, og der er masser af både og havne.

Vi fortsætter op gennem Sneekermeer, der er et populært sejlerområde, og ad Pr. Margriektnal helt til Leeuwarden, hvor vi har fortøjet i den velkendte park kl. 19,30 efter en varm dag på kanalerne.

Loggen viser 47,3 sømil.

Lørdag fortsætter vi ad Dokkumer Ee nord på og fortøjer for indkøb og frokostpause i Dokkum.

Log 11,6 sømil.

Kl. 19,15 når vi Garnwert, der ligger omkring 15 km nord for Groningen. Akkurat et kvarter for sent til at komme gennem broen. Men det gør ikke noget. Vi kan gå til kaj lige nedenfor en glimrende restaurant, hvor vi nyder turens bedste målltid på den udendørs terrasse.

Loggen står på 24,6 sømil.

Broen åbner kl. 9 søndag, så vi fortsætter i dis og let regn mod Gronningen. Det går fint de første tre broer og en lille sluse, men så når vi Zernikerbrug i udkanten af byen. Men, men det er søndag, og broerne lukker først op kl. 13.

Så der bliver en pause 3 timer, inden vi kan fortsætte vor vej gennem Groningen og videre ud til Delfzijl, hvor der atter kommer saltvand under kølen.

Sneekermeer er et populært sejlområde
Varm dag for skipper
Kreaturene langs det fredede Lauwersmeer kan svale sig
De specielle hollandske både findes i mange udgaver
Uden for den glimrende restaurant i Garnvert

KL. 13,05 kommer vi gennem broen sammen med 4 andre både.

Vi fortsætter gennem Groningen, og når Delfziel kl. 18,30 efter 26 broer og 2 sluser!

Loggen viser 16,5 + de 3,5 sømil indtil pausen ved broen.

Mandag, den 13/7

Vi starter kl. 8,20 i let skyet vejr ud i Emsen og sætter kursen op mod Borkum. Vi kan nu stryge det hollandske gæsteflag og sætte det tyske.

Genoaen trækker fint i halv vind.

Der er som beregnet god medstrøm, og vi passerer Borkum kl. 12, hvor loggen viser 21 sømil.

Vi fortsætter ud i tyske bugt, og fortøjer på Norderney kl. 18,15.

Dagens distance bliver 54 sømil.

Modstrøm og regndis ved udsejlingen fra Norderney

Tirsdag, den 14/7

Kl. 07,30 står vi ud af havnen på Norderney. Barometeret viser 1014 HP, der er 16 grader, letskyet og diset. Vinden er desværre fra NV og altså lige imod.

Ud gennem indsejlingen har vi stærk modstrøm, som beregnet. Da vi kommer fri og sætter kursen mod NV og Elben, er vinden øget, og der er ret store bølger lige imod.

Volvoen arbejder fint, og vi kan vælge at gå ind på en af øerne, vi passerer, hvis det bliver for ubehageligt. Efter et par timer begynder vinden at løje, så det føles helt behageligt. Som lovet drejer vinden mere om i nord, så nu kan vi rulle genoaen ud.

En halv times tid sejler vi for både genoa og motor, men kl. 11,30 slukker vi motoren og får en fin sejlads - oven i købet nu i solskin. Vi passerer de mange skibe, der dels skal ind til Bremerhafen og dels de mange ankerliggere, der venter på lods og kajplads.

Efter 37 sømil starter vi motoren kl. 15,30, da det går for langsomt op mod Elben. kl. 17 når vi Scharhørnbriff, der markerer indsejlingen til Elben. Der skulle være lavvande her kl. 18,36, så vi kommer altså for tidligt, hvilket betyder modstrøm.

Endelig kl. 21,15 har vi fortøjet i Cuxhaven efter dagens distance på hele 72 sømil.

Over 30 lystbåde i slusen i Brunsbüttel

KL. 13,05 kommer vio gennem broen sammen med 4 andre både. Vi fortsætter gennem Groningen og når Delfziel kl. 18,30 efter 26 broer og 2 sluser. Loggen viser 16,5 + de 3,5 sømil indtil pausen ved broen.

Mandag, den 13/7

Vi starter kl. 8,20 i let skyet vejr ud i Emsen og sætter kursen op mod Borkum. Vi kan nu stryge det Hollandske gæsteflag og sætte det tyske.

Der er som beregnet god medstrøm og vi passerer Borkum kl. 12, hvor loggen viser 21 sømil.

Vi fortslætter ud i tyske bugt, og fortøjer på Norderney kl. 18,15.

Dagenms distance bliver 54 sømil.

Tirsdag, den 14. juli

Der er 16 grader varmt, regndis og vind fra NV. Vi forlader Norderney kl. 7,30. I indsejlingen møder vi som beregnet stærk modstrøm, men det bliver til medstrøm, da vi drejer mod NV, op mod Elben.

Men til gengæld bliver vi mødt af blæst og meterhøje bølger. Vi kan altid gå ind på en af øerne, som vi passerer, hvis det bliver for voldsomt for os og Volvoen.

Efter et par timer løjer vinden heldigvis. Lidt senere drejer den mod nord, som lovet. Så et det op med genoaen, som trækker sammen med motoren.

Kl. 11,30 er der blevet solskin, og nu kan genoaen trække alene.

Vi passerer mange, store skibe, der dels skal til Bremerhafen og dels til Hamburg. Men også en stor flåde af ankerliggere, som afventer lods og kajplads, fylder godt i farvandet.

Efter et par timer starter vi atter motoren, da der er langt til Cuxhaven.

Kl. 17 passerer vi grøn bøje ved Scharhörnriff, der markerer indsejlingen til Elben. Vi er kommet for tidligt, da der skulle være strømændring kl. 18,36.

Det betyder modstrøm hele vejen ind ad floden, så vi når først Cuxhaven kl. 21,15.

Loggen viser 72,1 sømil.

Ventepladsen ved slusen i Brunsbyttel

Onsdag, den 15. juli

Der er dejligt solskin kl. 9,35, da vi forlader Cuxhaven og begiver os mod slusen i Brunsbüttel. Som beregnet er der god medstrøm.

Der er ikke meget vind, så besætningen på nederste dæk må arbejde.

Kl. 14,20 når vi ventepladsen ved slusen. Loggen står på 13,7, så strømmen har foræret os 2 sømil undervejs.

Vi venter og venter, og flere lystbåde kommer til. Endedlig efter over 2 timers venten kan de omkring 35 både begive sig ind i slusen, som er helt fyldt op.

Vi fortøjer i slusehavnen, da vi skal have foretaget lidt indkøb i Brunsbüttel.

Torsdag, den 16. juli

Kl. 9,15 skinner solen fra en skyfri himmel, da vi begiver os ud på kanalen. Vi fortsætter til Rendsbug, hvor vi går ind i havnen på Radar Insel, der ligger lige nedfor motorvejsbroen mod Hamburg/Flensborg.

Loggen viser 13,7 sømil.

Havnen er valgt fordi, at det er den store vaskedag.

Fredag kl. 9,45 er vi parate til at tage det sidste stykke af kanalen. Solen skinner atter fra en skyfri himmel.

Der er ingen ventetid i slusen, så vi fortøjer i havnen Wellingdorf på østsiden af Kielerfjorden kl. 14,15 efter 19 sømil.

I slusen må vi op og betale 12 euro for fornøjelsen.

Birte 28.06.2015 19:19

I kommer godt omkring, hvor må det være skønt at se så mange spændende steder fra søsiden - her sidder vi bare i grå København, ok, det er ved at være lidt bedr

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.