På kanalerne

22. juni

Vi forlader Volendam kl. 9,40 efter en regnbygr. Så går det for forsejlet de første 4 sømil langs øen Marken, hvorefter vi skal dreje til styrbord mod Amsterdam.

Men er vinden lige imod, og genoaen må ned. Det blæser mere og mere, og efterhånden er der blev 12-14 m/s.

Kl. 12,30 når vi Schellingwouderbrug, hvor loggen viser 11,6 sømil. Efter en kort ventetid kommer vi igennem og kan gøre klar til Oranjesluizen, der markerer indsejlingen til Hollands hovedstad.

Her kommer vi også hurtigt igennem og kan fortsætte mod centrum. På vejen skal vi dog tanke diesel, men der bliver en længere ventetid

Kl. 14,30 har vi fortøjet i Sixhaven marina lige overfor centralstationen.

Loggen viser 14 sømil.

Ved besøget hos havnefogeden spørger jeg, hvor længe han har været i havnen. Seks år er svaret. Så kan jeg brilliere med, at jeg var har sidste gang for 16 år siden. Siden da er der kommet nye broer og flot servicebygning.

 

Cykelparkering i Amsterdam
Rembrandts "Nattevagten" er et tilløbsstykke
Van Gogh er også på Rijks Museum
Museumshavnen ved Marinemusæet

torsdag, den 25. juni

Så blev der sommer

Da vi står ud af havnen Sixhaven i Amsterdam kl. 9,30 er temoeraturen allederede oppe på 19 grader. Der er sol og 4-5 m/s fra vest. Vi sejler ud ad Noordzeekanal 3,5 sømil, hvor vi drejer ind i Noordhollands Kanl. Inder byen Zaandam, hvor vi skal igennem første sluse, har vi allerede passeret en af turens mange broer.

Kl. 15,10 har vi fortøjet i Alkmar i 22 graders varme. Loggen viser 17,4 sømil. Så kanalsejlads tager sin tid.

Fredag formiddag er vi så heldige, at det ugentlige ostemarked holdes. Så det må vi overvære. Alkmark har hele den gamle bydel på en ø, og der utallige gamle bygninger.

Ostemarked i Alkmar
Markedet holdes een gang om ugen og samler turister
Alkmar blev grundlagt i år 900
Byen har 90.000 indbyggere og mange historiske huse

Kl. 11,30 forlader vi havnen i Alkmar og begiver os nordover mod Den Helder. Vejret er fortsat fint, så vi kan nyde de sidste lige strækninger på Noordhollands Kanal.

Der er få mindre byser, som vi passerer, ellers er det mest som at sejle langs en lineal. I modsætning til strækningen fra Amsterdam til Alkmar er der ingen industri langfs kanalen, men den meget befærdede vej til Den Helder går lige op ad kanalen.

Kl. 18,20 har vi efter et par afsluttende sluser med ventetid fortøjet i Jachthaven Wiollensord, der også er en del af musæumshavnen. Uden for i tidevandet findes en marina, ligesom der længere inde findes flæere havne.

Men pye ha. Strækningen på hele kanalen, der er 41 sømil eller 76 km, kræver sin mand. 26 broer og to sluser! Så hvis man ikke har god tid, skal man ikke tage kanalen.

Holland!
Fra Amsterdam til Den Helder ad Noordhollands Kanal: 26 broer og 2 sluser!
Den Helder har 60.000 indbyggere
Byen er hjemsted for flåden, har offshore og fiskeri
Stor færge til Texel beskæftiger mange
Der er dybt helt ind til kæmpediget
Vi ligger midt i den historiske havn med marinemusæet

Birte og Erling 24.06.2015 10:10

Hej Hanne og Ulrik.
Jeg er imponeret over alt det i når på jeres sommertogt, sejladsen, oplevelserne og ikke mindst opdateringen så vi også kan følge med.

| Svar

Nyeste kommentarer

15.06 | 09:23

Hej,
Er der på nogen tidspunk hvor man er nød til at tage masten af ?
Mast 16 meter ?
Fra Karlstad til Gøteborg ?

Mvh Tom

18.05 | 06:08

Hej Ulrik
det lyder rigtigt dejligt.
Vi har jo også dejligt vejr herhjemme.
Jeg har fået riggen på .
Hilsen Ib

17.05 | 20:10

Du forstår at nyde det, rigtig flotte billeder.
Fortsat rigtig god tur, var du forresten inde på akvarelmuseet?

27.07 | 21:38

Hej med jer alle 4.
Rart at følge jer, det er også godt at jeres investering i Holland har været en god disponering.
Vi glæder os til vi ses
Karen & Steen