Fredag, den 6. juni er der højvande i Tönning kl. 8,19. Så er det vel i Frederichstadt godt en time senere.
For at udnytte medstrømmen går vi ud ad slusen kl. 8,45. Der er stadig ikke meget vand, 2,2 m i insejleingen, men det går.
Der er overskyet og stærk blæst. Så det går ikke hurtigt i den smalle og snoede Eider. Vi går gennem slusen i Nordfeldt, og så
er vi fri for tidevandet. Sluseafgift 10 euro.
Da vi kommer til vejbroen i Pahlhude, er der ingen mand på vejbroen. Efter vi har cirklet rundt
et par gange, er der dog en, der vinker inde ved en båd på land. Det er brovagten, som formentlig åbner broen for første gang i dag.
Lige
efter broen finder vi en plads i den lille havn. Klokken er 13,45 og loggen viser 19 sømil.
Efter et kort hvil begiver vi os op i den lille by. Men
det er vist, det man kunne kalde udkantstyskland, konstaterer Hanne. Men der er en fortrinlig bager, som også sælger friske, gode, tyske jordbær, så helt galt står det ikke til.
Hen mod aften lægger vinden sig, og det bliver en af de stille, gode sommeraftener, kun afbrudt af havnefogedens besøg, som komster 8 euro. Det må siges at være en rimelig pris, ikke mindst
på grund af de flotte og gode badeforhold.
Lørdag, den 7. juni
Barometeret står på 1020 HP, der er 16 grader varmt, let sol og diset, tåget over Eideren, da vi starter kl. 9.
Eideren
går gennem Ditmarchen, der er landbrugsland, hvilket også kan lugtes mange steder. Floden er omgivet af diger på begge bredder. De beskytter det lavere landbrugsland - mest til græsning for de utallige køer og får. Der
er planter og træer på digerne. Langs bredden er der siv og mange åkander.
Mange steder kommer vi til små havne med en flydebro,
hvor de lokale både er hjemmehørende. Mange af havnene tager dog imod gæstebåde. Af og til ser vi lokale både, der har droppet ankeret tæt ved bredden, hvor den dejlige sommerdag nydes.
Vi går gennem slusen i Lexfähre, og Hanne må op og betale 10 euro. Hvis vi havde været to både, var prisen blot det halve. Sådan er der så meget.
Senere er det slusen i Gieselau.
Kl. 12,10, hvor loggen viser 12,5 sømil, når vi Nord-Ostsee-Kanal og drejer bagbord. Kanalen er 98,6 km lang fra Kiel i øst til Brunsbüttel
i vest. Til sammenligning er Panamakanalen 81,6 km, medens Suezkanalen er den største med sine 163 km.
Kl. 15,10 har vi fortøjet i Regatta-Verein
Rendsbrugs gode havn. Loggen står på 27 sømil efter en god og varm sejllads i det flotteste sommervejr.